Długo czekałem na ten moment. Na moim stole ukazała się gra The Last of Us: Escape the Dark
Mechanika: Walka o każdy Dzień i Trudne Wybory
The Last of Us: Escape the Dark jest napędzane ewolucją nagradzanego systemu Escape the Dark™
Każdy Dzień dzieli się na dwie fazy: Faza Podróży i Faza Akcji
W Fazie Akcji każdy Ocalały wykonuje jedną Akcję Dzienną
Eksploracja: To esencja gry. W grupie lub solo, raz na Dzień, wybieramy Lidera i odkrywamy kartę Rozdziału, która rzuca nam wyzwanie lub stawia przed nami wroga
. Strategia Przetrwania: To jest to, co lubię w grach survivalowych! Musimy balansować między przetrwaniem DZIŚ a przygotowaniami na JUTRO
. Czy eksplorować dalej, by zebrać zapasy, czy ruszyć w drogę ? A co z podziałem grupy? Bezpieczniej trzymać się razem (mniej produktywnie), czy podzielić się i ryzykować izolację i ekstremalne niebezpieczeństwo ? Te decyzje budzą we mnie olbrzymie emocje!
Anatomia Walki: Kości i Taktyczne Opcje
Walka, będąca nieodłączną częścią świata The Last of Us, jest tu wyczerpująca i taktyczna.
Gra wykorzystuje unikalne kości Ocalałych (które są przypisane do postaci takich jak Joel, Ellie, Tommy czy Bill, odzwierciedlające ich trzy kluczowe cechy:
Siła: Agresja, wytrzymałość – kluczowa w walce wręcz.
Spryt: Zwinność, refleks – używana w rundach.
Mądrość: Wiedza, wgląd.
Przygotowanie do walki jest ściśle powiązane z Poziomem Zagrożenia lokacji, który jest określany przez liczbę żetonów Zagrożenia. Im więcej Zagrożenia, tym więcej wrogich Kości Rozdziału w grze, co naturalnie podnosi poziom trudności
Rundy Pre-Combat: Dostępne w zależności od karty Rozdziału, dają szansę na manipulację kośćmi wroga i zadanie wstępnych obrażeń
Nasłuchiwanie: Możemy spróbować zmienić wyniki Kości Rozdziału
. Skradanie: Można spróbować stać się ukrytym– wymaga to rzutu lub odrzucenia Przedmiotu do Rzucania. Udany atak skradania usuwa kości wroga
. Ryzyko jest spore – jeśli Lider zawiedzie, cała grupa może oberwać .
Akcje Ataku:
Walka Wręcz: Używamy kości Ocalałego, by dopasować się do wyników wrogich kości, usuwając je. Można też poświęcić wytrzymałość broni, by zadać dodatkowe obrażenia
. Strzał: Zużywamy Amunicję (kostki z toru Ammo) i rzucamy Kośćmi Amunicji, by uzyskać ataki.
Co ważne, jeśli wróg nie zostanie pokonany, ATAKUJE W ODPOWIEDZI, a jego obrażenia zależą od naszej akcji. W mojej ocenie, to jest mechanika, która podnosi emocje i trzyma w ciągłym napięciu.
Opcje ucieczki (Regrywalność/Trudność): Nie zawsze musimy walczyć. Można spróbować:
Wycofanie: Koniec walki, ale karta Rozdziału zostaje, blokując dalszą eksplorację
. Ominięcie: Ucieczka kosztem utraty 2 HP, straty Dnia i dodania żetonu Bossa
. To ciężka cena, która drastycznie zwiększa poziom trudności, ale w ostateczności ratuje życie.
Cztery Etapy Ucieczki i Dilemma Odpoczynku
Nasz rozpaczliwy rajd w kierunku Jackson nie jest jedną, niekończącą się pętlą – jest to podróż podzielona na cztery wyraźne Lokacje, co daje poczucie postępu i zmienia krajobraz zagrożeń. Zgodnie z instrukcją, nasza trasa prowadzi przez: Strefę Kwarantanny, Śródmieście, Kanały i Obrzeża.
Każda z tych Lokacji jest reprezentowana przez talie Chapter Cards i ma swoje unikalne Karty Lokacji. Przejście przez każdą z tych lokacji jest małym zwycięstwem, ale też podnosi stawkę, ponieważ w każdej z nich czeka na nas czterech Losowych Bossów, który czeka na końcu naszego szesnastodniowego marszu. W mojej ocenie, to genialny sposób na budowanie napięcia narracyjnego – wiemy, że zmierzamy do celu, ale też wiemy, że z każdą kolejną lokacją zagrożenie się kumuluje.
Wykonanie, Klimat i Wrażenia Osobiste
Mamy do czynienia z bogatą zawartością kartową i kościaną
To, co rezonuje ze mną najbardziej, to sposób, w jaki gra buduje historię. Losowość w doborze zaledwie czterech z siedmiu Kart Rozdziałów na każdą lokację
Emocje i Doświadczenie: Cała rozgrywka jest przepełniona trudnymi decyzjami
Podsumowanie i Werdykt: Dla Kogo Jest Ta Gra?
The Last of Us: Escape the Dark jest stworzona dla:
Fanów uniwersum The Last of Us, którzy chcą przeżyć nową, unikalną historię survivalu
. Grup 2-5 graczy
szukających kooperacyjnego, atmosferycznego tytułu . Osób ceniących dużą regrywalność opartą na losowym doborze elementów scenariusza i ciągłych, trudnych wyborach taktycznych
.
Gra jest trudna i bezlitosna – porażka jednego Ocalałego kończy przygodę dla całej grupy
To nie jest tytuł dla każdego. Jest dla tych, którzy chcą poczuć ciężar przetrwania

